Pascal’ın Din Üzerine Olasılık Hesabı

Her geçen gün matematiğin nasıl da farklı alanlarda kullanılabildiğine bir kez daha şahit oluyorum. Bugün arkadaşımın okuduğu kitapta bu farklı kullanım alanlarından belki de en ilgincini farkettim. Adam FAWER‘ın Olasılıksız isimli kitabında ünlü Fransız matematikçi Pascal‘ın hayatını dine adarken kullanmış olduğu olasılık hesabına değinilmiş. Kitapta geçen formülü aynen aktarıyorum.

“Pascal beklenen değer teorisini kullanarak hayatını dine adaması gerektiğini kanıtladı. Her matematikçi gibi o da, bu soruyu bir formüle indirgedi.”
Hangisi daha büyüktür?
a) Beklenen değer (hedonizm yani fiziksel yaşamdan zevk alma)
Ya da
b) Beklenen değer (dini hayat)
Varsayım…
a) Olasılık (ölümden sonra hayat yok) * (hedonizmden alınacak zevk) +
Olasılık (ölümden sonra hayat var) * (sonsuza dek lanetlenmek) Ve
b) Olasılık (ölümden sonra hayat yok) * (dinden alınacak zevk)
Olasılık (ölümden sonra hayat var)* (sonsuz mutluluk)

Pascal’ın mantığı çok basitti: Eğer (a) (b)’den büyükse o zaman hedonizme devam edecekti, ama
eğer (a) (b)’den küçükse o zaman dindar olmalıydı.”
“Ama değişkenlerin değerlerini bilmeden bu denklemi nasıl çözdü?” diye sordu Michael.
“Birkaç varsayımda bulundu, örneğin, sonsuz mutluluğun değeri pozitif sonsuzdu ve sonsuza dek
lanetlenmenin değeri negatif sonsuzdu.”
Sonsuz mutluluk = +00
Sonsuza dek lanetlenmek =-00
“Eğer bir denklemde sonsuzu kullanırsanız bu diğer her şeyi etkiler, çünkü çok büyük bir sayıdır,
böylece (a) hedonizmin beklenen değeri negatif sonsuz ve (b) dini hayatın beklenen değeri pozitif
sonsuz.”
(a) hedonizm = -00 ve (b) din = +00
o zaman
{a)< (b) böylece...
(b) beklenen değer (hedonizm) < beklenen değer (dini hayat)

"Anladınız mı? Ölümden sonra insanın ruhunun yaşamasının veya her hangi bir şekilde bir hayat olmasının olasılığı ne kadar az olursa olsun, Pascal’ın dine bağlı bir hayat yaşamasından beklediği getiri, yine de dünyevi zevklerle hedonistik bir yaşam sürüp de sonsuza dek lanetlenmeyi göze alacağı bir durumun getirisinden daha büyüktür.”

Düşünüyorum da biz de hayatımızda hamlelerimizi yapmadan önce matematiği kullansak nasıl olur? Daha doğru kararlar, daha az hata ve daha mutlu bir hayat, neden olmasın ;)

Benzer Yazılar

yakuter

Erhan Yakut

www.yakuter.com

Genç yaşlarda programlama ile tanıştı ve Delphi ile başladığı programlama macerasına şuanda PHP, SQL, Javascript, AJAX, CSS, XHTML teknolojileri ile devam etmektedir. Elektrik - Elektronik bölümü mezunu olan "yakuter" 2006 yılından itibaren yakuter.com'un yazarlığını yapmaya başlamıştır.

Bu Yazıya Ait Yorumlar

MaFiAMaX

MaFiAMaX
12 Ocak 2008

Bu kitabı yaklaşık 1 sene önce arkadaşım ile görmüştük. Sanırım o zaman daha yeni çıkmıştı, ikimizde başladık arka kapağı okumaya. Bir kitap daha arka kapaktan insanı etkilerse, etkilemeyi bırakın “yuh dedirtirse” ben o kitabı okurum arkadaş. 1 sene oldu hala okuyacağım :-)

KaraSancak

KaraSancak
12 Ocak 2008

Enteresan bişiy biz anneden babadan görmesek dini sallayacağımız yok :) adam matematikle bulmuş :)

elvirs

elvirs
15 Ocak 2008

yalan bunlar ya,
ben de derste hoca soru cozerken dinliyorum, adam 3 tane varsayim yapiyor cozum boyunca sonra buldugu seyin kesin cevap oldugunu soyluyor. zaten cozerken 3 kez salladin, simdi o sallama 3 sey uzerinde kurulan cevabin dogru oldugunu mu soyluyorsun be adam:)
p.s. konu limitlerde delta sigma mi ne bi konu var ya o .
p.p.s matematik-hayat iliskisini gosteren bir formul daha: http://cduman.com/mat.jpg

lostking

lostking
15 Ocak 2008

kıssanın kime ait olduğunu bilmiyorum. teknik bilgi hatası yapmamak için isim vermiyorum:
dindar brine sorarlar; ölümden sonra hayat diye bişey yok, sen boşuna çabalıyorsun.
dindar cevap verir;
tamam diyelim ki sen haklısın ve ölümden sonra hayat yok… o zaman seninle benim aramda bir fark olmayacak, sen nereye gideceksen, ben de oraya gideceğim.
peki ya ben haklıysam, ya ölümden sonra hayat varsa… o halde sen ne yapacaksın?

Atakan

Atakan
15 Ocak 2008

Kitabı okuyup bitirdiğimde, ilk aklıma gelen şey filmi çekilirse süper aksiyon olur düşüncesiydi. :)

Hesap için söyleyebileceğim tek şey öndecen şartlanma olduğu. Yani dine +sonuz etkleyerek zaten orada belirttiği gibi sonucu direk etkilemiş. Aşk olmadan meşk olmaz derler ya, dine yönelmek istemezse zaten hendoizme +sonsuz değeri verirdi. Sonuç olarak bakış açısı bu denklemin değişkenleri tamamiyle hayata nasıl baktığına bağlı.

Hayat denklemler ve çözümlerinden ibaret değildir ki kitabın asıl anlatmak istediği de buydu.

yüKseLenBaŞaK-çiLeKliSüt__

yüKseLenBaŞaK-çiLeKliSüt__
15 Ocak 2008

Bütün bilimlerin kapısı Allah’a açılır (: Anlayabilene tabi..

merve

merve
19 Ocak 2008

ben şu an olasılık kitabını okuyorum gerçekten süper..tavsiye ediyorum..

seher  :)

seher :)
24 Mart 2009

ya adama bi bakın hele din matematiklen neyle bulmuş
bn daha matematigin m sinden haberim yok buna bi bakın heel neleri buluo dunyaya ne insanlarda geliomuş:):D

oğuzhan

oğuzhan
06 Nisan 2009

oğuzhan.Olasalık hesabı çok güzel.Başka olasık hesaplarıda var mesela Allah ve Ahiret konusunda yüzde 50 var yüzde 50 yok diyelim.Var diyenlerin buradaki hayatı ona göre şekillenir yok diyenlerin hayatıda ona göre şekillenir.yok diyen var diyene göre sonsuz cehennemliktir.ama yok diyen var diyen için böyle bir tehtitde bulunamıyor.öldükten sonra birde baktık ahiret denen olay var ben var dediğim için ve ona göre yaşadığım için birileri bana aferin diyecek ve buyur sonsuz mutluluk senindir diyecek ama var dedim gittim ki yok-Yok olan orada biri bana aferin yok dedin kazandın diyemeyecek.Ama burada yok dedim birde gittim var çıktı sonsuz cehennem.peki böyle bir olaslıkta bırakın ahireti burada dahi yok deyince hiç faydısını göremeyen inkarcılık ne kadar akıl dışı bir durum olduğunu mantıki bir hesapla dahi çözemiyorsa pes derim o yaratığa.

ZaLih

ZaLih
27 Temmuz 2009

iki kişi arasında geçen konuşma.

dindar olan dinsize diyorki… diyelim ki senin gibi öldükten sonraki hayat yok. ben ne kaybedeceğim???

dinsizde hiçbirşey der.

bunun üzerine dindar olanı ise peki… benim dediğim doğru ise yani öldükten sonra hayat var ise sen ne yapacaksın???

kendi

kendi
05 Eylül 2009

yorum yapanlar otamatik olarak dinsizlerin kötü insan olduğu önyargısıyla yazmış.vaad edilen cennet umudu ya da cehennem korkusu olmadan da, iyi olabilmenin erdeminden yoksun, ilkel çıkarcı bir yaklaşımı öve öve bitirememişler.yazık.

Buhrani

Buhrani
19 Mart 2010

İnsanları korkutarak dine bağlamak, yeryüzünün en büyük bağnazlığıdır. Allah aşkı içten gelmeli, o değilmidir ki; önemli olan kalp güzelliğidir diyen.

Topluluk içine girip, dini kullanarak yalakalık yapmaya çalışan bir adam ile geçen diyalog:

A- Abi sen, hoca ol bizim köylerde (doğu köyleri) insanlara dini anlat, korkut da iman etsinler.

B- Korkutmak yerine, dini sevdirmeyi denesen?

A- Aoaojosjdosjfdskjs…

Kurban bayramı olmasa, insanlığa faydası olmayacak tipler ülkede kol gezerken, Pascal’ın bu söylediklerini mantıklı bulmak, güzel bir teselli olsa gerek.

Selamlar.

selamlık

selamlık
18 Eylül 2010

Allahın yeryüzüne yansıttığı güzellikleri,cenet-cehennem diyerek ayırt etmek müümkün değil.Ama %46 net okuma yazma bilmeyen bir islam ülkesinde,küçüklerin bilimsel öngörü yada hayranlıkları reddedilemez.BİZ Cumhuriyeti kurarken–AKLI HÜR,Vicdanı HÜR nesiller yetişşin istedik.–Yalakalar aslında çıkarları için dindar görünüyor.SLM.

Berkan

Berkan
19 Eylül 2010

Sanal bir cihaz değil, organik olan beynimizi öneririm.

aykut

aykut
20 Aralık 2010

arkadaşlar ben bu muhabbete olasılık üzerine çıkmaz düşünceler içerisinde deliriyorken katılıyorum yorumların hepsini okudum beğendiklerimin beğenmediklerim kadar çok olması hoşuma gitti. ben de sizinle bir olasılk paylaşmak istiyorum. İYİ dinleyin ve ANLAmaya çalışın . öncelikle soru sorayım ve soru üzerinde biraz düşündükten sonra soruya Vos Savant'ın verdiği cevaba bakın :

Bir yarışma programında 3 kapı var ve bu kapılardan birinin ardında araba, diğer ikisinin ardında ise muz var.
Yarışmacı kapılardan birini açıyor.
Böylece iki kapı kalıyor ve ""seçtiğiniz kapıyı değiştirmek ister misiniz?"" diye soruyor.
Sizce yarışmacı seçtiği kapıyı değiştirmeli mi, yoksa değiştirmemeli mi?

aykut

aykut
20 Aralık 2010

Cevap(Vos Savant'ın): Seçtiği kapının ardında araba olma olasılığı 1/3. Olmama olasılığı 2/3. O halde kapıyı değiştirirse 2/3 olasılıkla arabayı kazanır. Bu yüzden seçtiği kapıyı değiştirmelidir.

Bu cevap kafanızı karıştırdıya genelleyelim.. Eğer 3 değil de 10 kapı olsaydı ve kapı seçildikten sonra yine iki kapı bırakılsaydı , kapıyı değiştirdiğinizde 9/10 olasılıkla arkasında araba olacaktı ya da 100 kapı olup yine en sona iki kapı bırakılsydı %99 olasılıkla araba seçilmeyen kapının ardında olacaktı.

Eğer siz hala hiç bir şey fark etmez diyorsanız , bu oyunu 100 kez birisiyle deneyin ve sonuçları not edin. İstatistik size doğru cevabı gösterecektir.

Peki ya sizin düşünceleriniz?

Facebook Grubumuz Twitter Wordpress Linked in Google Friendfeed RSS Beslemesi Feedburner RSS

Yakuter web tasarım, yazılım geliştirme, IPhone uygulamaları gibi konular da Üreticy'yi öneriyor.

TAMindir.com - Yeni Programlar

Adobe Muse - Windows

Adobe'un geliştirdiği ve Muse kod adıyla tanıttığı yazılım, kodlama gerektirmeden web siteleri tasar...

BluetoothView - Windows

Çevrenizdeki Bluetooth aygıtlarıyla kolayca iletişim kurmanızı sağlayan ve aygıt hakkındaki bilgiler...

Ashampoo Photo Commander - Windows

Ashampoo Photo Commander ile fotoğraflar başta olmak üzere video ve ses dosyalarınızı çalıştırabilec...

XYplorer - Windows

XYplorer Windows için sekmeli bir dosya yöneticisidir....

System Monitor 2 - Windows

İşlemciniz ve RAM'leriniz üzerinde ne kadar yük olduğunu System Monitor 2'yle kolayca takip edebilir...

Abonelik

Yazılan yazılardan ilk siz haberdar olun, yeni yazılar e-postanıza gönderilsin.

yakuter.com © 2006-2010 Erhan Yakut. Site tasarım Cenk Akyıldız - (Tema Bilgisi).
Site içerisindeki içerikler izinsiz kopyalanamaz, alıntı yapılamaz.